شش راهکار برای کاهش چربی خون بالا

بالا بودن میزان چربی خون زمینه ساز بروز انواع بیماری‌های قلبی مانند گرفتگی عروق کرونر قلب است.

پیشگیری از چربی خون بالا

زمانی‌که میزان چربی موجود در خون بیش از حد طبیعی شود، اثرات مخرب آن ایجاد می‌شود حتی زمانی که درمان با داروهای کاهنده چربی خون هم شروع کرده باشید. توصیه‌های کلیدی برای پیشگیری از چربی خون بالا را در زندگی روزمره تان جدی بگیرید:

  1. حذف چربی‌های مضر: چربی‌های ترانس که سطح کلسترول بد (LDL) را افزایش و چربی خوب (HDL) را کاهش دهد، برای سلامتی قلب بسیار مضر هستند. شیرینی و کیک‌ها سرشار از چربی ترانس است. چربی موجود در روغن زیتون، کانولا، کنجد و بادام زمینی به عنوان چربی خوب محسوب می‌شوند و بهتر است این روغن‌ها را جایگزین سایر چربی‌ها کنید. مصرف بیشتر از 250 تا 300 میلی‌گرم کلسترول برای سلامت قلب، یک خطر جدی محسوب می شود.
  2. میوه و سبزیجات را جدی بگیرید: میوه و سبزیجات تازه، در پیشگیری از چربی خون بالا و کاهش کلسترول بسیار مفید هستند و توصیه می‌شود در کنار وعده‌های اصلی غذایی حتما سبزیجات مصرف کرده و چند نوبت میوه بخورید.
  3. مصرف گوشت سفید: بهتر است مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و گوشت سفید به خصوص غذاهای دریایی از قبیل ماهی و میگو را ماهیانه چندین نوبت مصرف کنید.

  1. مقابله با کم تحرکی و تنبلی: کم تحرکی و تنبلی مادر بسیاری از بیماری‌های امروزی است. اگر روزانه 30 تا 60 دقیقه ورزش به صورت 3 نوبت 10 تا 20 دقیقه‌ای داشته باشید، یک گام بسیار موثر در پیشگیری از چربی خون بالا برداشته‌اید. روزانه پیاده روی تند داشته باشید و دوچرخه سواری کنید. شنا کردن نیز بسیار مفید است.
  2. وزن خود را در محدوده طبیعی نگه دارید: چاقی یک عامل جدی در افزایش سطح کلسترول خون به حساب می‌آید. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن و رسیدن به یک وزن ایده آل تحت نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک، به شما در پیشگیری از چربی خون بالا کمک می‌کند.
  3. سیگار کشیدن در افزایش میزان کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلبی نقش قابل توجهی دارد. ترک سیگار به افزایش سطح کلسترول مفید HDL کمک می‌کند. مزایای ترک سیگار عبارتند از:
    • تنها 20 دقیقه بعد از ترک، فشار خون شما کاهش می یابد.
    • بعد از 24 ساعت، ریسک حمله قلبی کاهش می یابد.
    • بعد از یک سال، ریسک بیماری قلبی به نصف زمانی می‌رسد که سیگاری بودید.
    • بعد از 15 سال، ریسک بیماری قلبی در شما با فردی که هیچگاه سیگاری نبوده برابر است.